گروه سیاسی: وزیر امور خارجه عراق گفت: گزارش‌هایی داریم که نشان می‌دهد در روزهای اول بازداشت دیپلمات‌های ایرانی، آنها شکنجه شده‌اند.

هوشیار زیباری در یک نشست خبری در بغداد که ایرنا خبر آنرا منتشر کرد، در حالی این خبر را اعلام کرد که محمد رضا‌باقری، معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگو با همین خبرگزاری اعلام کرد : دیپلمات‌های ربوده شده توسط نیروهای آمریکایی مدتی در سلول انفرادی نگه داشته شده‌اند.

اما با وجود آنکه سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه تأکید کرد که موضوع دسترسی کنسولی به دیپلمات‌های ربوده شده در عراق ارتباطی با موضوع مذاکره با آمریکا ندارد، اما وزیر امور خارجه عراق با تصریح  این نکته که ملاقات هیأت دیپلماتیک ایران با دیپلمات‌های ربوده شده به ادامه مذاکره تهران و واشنگتن کمک می‌کند، بار دیگر ایران و آمریکا را به از سرگیری گفت‌وگوها درباره عراق دعوت کرد.

هوشیار زیباری با ابراز خرسندی از دیدار مقامات ایرانی و دیپلمات‌ها گفت: دولت عراق از برگزاری دور دیگری از گفت‌وگوها بین آمریکا و ایران که یک ماه قبل در بغداد آغاز شد، استقبال می‌کند.

 وی با بیان اینکه دیدار سفیر ایران با دیپلمات‌های ایرانی با کمک و تلاش وزارت خارجه عراق انجام گرفت، افزود:‌ این گفت‌وگوها به تلاش‌های امنیتی جاری در عراق برای کاهش تنش‌های موجود کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه عراق گفت: تصور می‌کنم دیدار اخیر سفیر ایران با دیپلمات‌های ایرانی به از سرگیری گفت وگوها کمک کند. زیباری تأکید کرد: آنچه ما از دور اول گفت‌وگوها بین ایران و آمریکا برداشت کردیم این است که یک تمایل مشترک برای ازسرگیری این گفت‌وگوها میان
 دو طرف وجود دارد.

در همین حال محمدرضا باقری، معاون عربی-‌ آفریقایی وزیر امور خارجه در ادامه گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه تلاش جدی برای آزادی دیپلمات‌های ایران در دستور کار وزارت امور خارجه است، ادعای برخی مقامات آمریکایی مبنی بر ارسال سلاح از سوی ایران برای گروه‌های عراقی را رد کرد و افزود: اخبار متعدد حاکی از آن است که آمریکا علیرغم ادعای حمایت از دولت نوری المالکی، از مسلح شدن برخی گروه‌های عراقی چشم‌پوشی می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا گفت: این گفت‌وگوها در دستور کار ما نیست، ولی در راستای کمک به مردم و دولت عراق، اگر درخواست رسمی آمریکا و عراق در این زمینه مطرح شود، آن را بررسی می‌کنیم.

از سوی دیگر معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی نیز گفت: ایران به تلاش‌های خود برای آزادی دیپلمات‌های گروگان گرفته شده توسط آمریکا ادامه می‌دهد.

محمد جعفری در گفتگو با فارس درباره دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا گفت: ایران از قبل اعلام کرد که اگر این مذاکرات در چارچوب منافع مردم عراق باشد آن را ادامه می‌دهد و فعلاً هم دلیلی ندیدیم که این مذاکرات در چارچوب منافع مردم عراق نباشد.

وی درباره سطح مذاکرات نیز خاطرنشان کرد: در این مورد تصمیمی گرفته نشده است، اما این که سطح مذاکرات در حد سفیر باقی بماند یا بالاتر برود، بستگی به توافق ایران،‌ آمریکا و عراق دارد.

کد خبر 26163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز